Til toppen

Sunnere Fiberbrød, brødmiks med solsikkefrø 250g

Varenummer: N33877
Lagerbeholdning:
Klassifisering: Mat

ink. mva.

Lavkarbobrødet har ikke gjær, sukker, gluten eller melk i seg! Lavkarbobrødet har kun 1 gram karbohydrat per skive, og holder seg ferskt i flere dager. Spiser du lite karbohydrater, har glutenintoleranse eller bare er generelt opptatt av et sunt kosthold? Da er dette det perfekte brødet for deg. Med denne brødmiksen kan du bake ditt eget lavkarbobrød helt uten gluten, melk og gjær. En skive av brødet har kun 1 gram karbohydrat og 58 kalorier, men hele 8,5 gram kostfiber.
Nettovekt: 250 g. Gir ca 530 g ferdig brød. Holdbarhet: 12 måneder
Ingrediensermengde% av RI
Frø og kjerner (Psyllium, solsikke, sesam, gresskar, linfrø), fiber (fra sukkerbete, cikorie og erter, FiberFin resistent maisstivelse), heleggpulver, erteprotein, søtstoff Sukrin (erythritol), hevemiddel (bakepulver), mineralsalt (natriumklorid og kaliumklorid).
Fremgangsmåte:
- Sett stekeovnen på 175 grader.
- Ha posens innhold over i en bolle, og tilsett 3 dl vann.
- Bland godt og ha deigen over i den medfølgende formen. Om du ønsker kan du strø på litt frø, for eksempel solsikkefrø eller gresskarkjerner.
- Stek brødet i ca. 60-70 minutter på nederste rille. Ta brødet ut av formen og avkjøl helt på rist, uten tildekking.

Brødet oppbevares best i en pose i kjøleskapet.

Tips:
- Tilsett gjerne finhakkede soltørkede tomater, oliven eller tørkede krydderurter i deigen.
- Ønsker du en sprøere skorpe, bruk gjerne brødrister.
- Har du lyst på en søt variant, kan du tilsette litt Sukrin, kanel og evt. tørket frukt og få deilige müsliboller eller -brød.
- Tilsett fullfett mandelmel eller hasselnøttmel for å få en litt annen smak på brødet. Til 250 g brødmiks kan du tilsette f.eks 100 gram av ønsket type nøttemel i brødblandingen, men husk da å ha i ca 1/2 dl vann ekstra.
- For de som liker et litt mindre fuktig brød, kan det anbefales å steke brødet på en bakeplate kledd med bakepapir i stedet for i den medfølgende formen. La røren stå og svelle i bollen i ca 3 minutter. Deretter former du deigen til ønsket brødfasong på bakeplaten med våte hender eller en fuktet slikkepott. På denne måten får brødet større stekeflate, noe som gir en sprøere skorpe. Stek brødet på nederste rille i ovnen, og forleng eventuelt steketiden med noen minutter ekstra.
Enkel tilberedning – ingen elting eller hevingBrødmiksen skal kun blandes med vann, og deretter stekes i den medfølgende brødformen. Brødet er saftig og smakfullt, smuler ikke, og holder seg ferskt i flere dager.Lavkarbobrød med solsikkefrø og gresskarkjerner.- Kun 1 g karbohydrat per skive!- Uten gluten, melk og gjær- Enkelt å lage, ingen elting nødvendig- Metter lenge